Tips til hvordan du kan markedsføre din bedrift på nett - helt gratis!


Å bli sett blant utallige bedrifter på nett er ikke alltid like lett. Det kan være tidkrevende, kostbart og komplisert å gjøre seg synlig blant alle de tusen andre bedriftene som prøver på det samme. Heldigvis finnes det løsninger som kan øke synligheten din betydelig. Det er helt gratis, og du trenger slett ikke ha mye kunnskap om digitalisering eller markedsføring. Vi i Lemen Media ønsker å dele noen grunnleggende tips og råd for hvordan du kan komme deg inn på det digitale markedet.


Det er 3 utrolig viktige plattformer som gjelder for de aller fleste bedrifter: Google, Facebook og Instagram





Vi skal gå igjennom hver enkelt av de aktuelle plattformene, og guide deg gjennom hvordan du kan skape verdier ut av gratis markedsføring.


1. Google bedriftsprofil

"Google bedriftsprofil" er en gratis tjeneste som er levert av Google. Den gjør det mulig å opprette en profil hvor du enkelt kan nå ut til kunder på google søk og google maps.


Fordeler

+ Synlighet på en av verdens mest brukte søkemotorer

+ Tilbyr kunden enkel og rask informasjon om bedriften

+ Mulighet for anmeldelser og tilbakemeldinger

+ Gratis


Hvordan setter jeg opp en Google bedriftsprofil?

1. Gå inn på Google bedriftsprofil og trykk på "Administrer nå".


2. Trykk på "Bedriftsnavn"



3. "Velg opprett en bedrift med dette navnet". Fyll ut alle relevante steg og informasjonsfelt i veiledningen

for å lage en innholdsrik og nøyaktig profil. Informasjonen du legger inn vil representere din bedrift på Google. Om du ikke har en fysisk lokasjon på bedriften, burde du fortsatt legge inn området bedriften din holder til. Slik blir bedriften din synlig for riktig marked.



4. Velg riktig kategori for din bedrift. Om du ikke finner en kategori som er nøyaktig innenfor din bransje, så velger du en kategori som er mer generisk. Det gjør ingenting om du ikke kan tilby alt under den kategorien, men jo mer spesifikk du kan være, jo lettere er det for kunden.


5. Media: Last opp bilder til profilen. Det er viktig at bildene du laster opp er av høy kvalitet. For kunden kan bilder og video reflektere kvaliteten i produktene du leverer. Husk derfor å laste opp bilder som fremmer din bedrift og dine produkter på best mulig måte!


6. Sjekk at informasjonen du oppgir stemmer overens med informasjonen du oppgir på andre plattformer, som hjemmeside, Facebook, Instagram osv.


7. Til slutt; anmeldelser er en viktig del av hvordan vi blir sett på som en suksessfull bedrift. Minn gjerne kundene dine på å legge igjen en anmeldelse eller kommentar på din bedrift eller dine produkter.


2. Facebook bedriftsside

Facebook bedriftsside er også en gratis tjeneste. Den gjør det mulig å opprette en profil hvor du enkelt kan nå ut til kunder på Facebook.


Fordeler

+ Synlighet på en av verdens mest brukte sosiale medier

+ Tilbyr kunden enkel og rask informasjon om bedriften

+ Tilegne seg følgere

+ Mulighet for anmeldelser og tilbakemeldinger

+ Gratis


Hvordan setter jeg opp en Facebook bedriftsside?

1. Gå inn på Facebook: bedriftsside og fyll ut nødvendig informasjon.

  • Sidenavn (bedriftsnavn)

  • Kategori

  • Om bedriften

Det er viktig å fylle inn så mange felt man kan, og bruk gjerne informasjonen du allerede har på Google bedriftsprofil. Klikk deretter "Opprett side".



2. Last opp et profilbilde og et forsidebilde. Profilbildet kan være logoen til bedriften og forsidebildet kan være et bilde av bedriften sine lokaler, et tilbud, et nytt prosjekt, teamet eller noe som skaper nysgjerrighet. Du ønsker at kunden skal ha lyst til å utforske mer på siden, så bruk derfor gjerne noe som skiller deg ut fra mengden. Det er lov å være kreativ!


3. Fortsett å legge til mer informasjon om bedriften din.

  • Åpningstider

  • Linker til hjemmeside

  • Kontaktinformasjon

Igjen, bruk gjerne samme informasjon som du har brukt tidligere fra hjemmesiden, Google: min bedrift o.l.


4. Opprett brukernavn "@eksempellemenmedia". Brukernavnet er viktig for hvordan kunder finner bedriften din gjennom søk og linker. Ha derfor et brukernavn som er mest mulig likt navnet på din bedrift eller ditt produkt.


5. Legg til en knapp. Det er en effektiv måte å guide kundene dine inn på en handling som du ønsker. Du har noen valgalternativer på hva knappen kan brukes til. F.eks. kontakt deg, send melding, booking, eller link til hjemmesiden din.


6. Til slutt; velg et oppsett som passer din type bedrift. Du kan velge mellom mange forskjellige typer layout, alt etter hva du vil oppnå med siden. Prøv gjerne forskjellige oppsett, og tilpass faner og knapper etter behov.


3. Instagram bedriftsprofil

Instagram bedriftsprofil er også en gratis tjeneste, med fokus på mobil. Den gjør det mulig å opprette en profil hvor du enkelt kan nå ut til kunder på Instagram igjennom bilder, videoer, annonser og hashtags.


Fordeler

+ Synlighet på en av verdens mest brukte sosiale medier

+ Enkelt å bruke

+ Tilegne seg loyale følgere

+ Gratis


Hvordan setter jeg opp en Instagram bedriftsprofil?

1. Last ned appen på mobilen


2. Lag en konto med e-post og brukernavn. Alternativt kan du koble Instagram kontoen opp mot en eksiterende Facebook konto.


3. Helt automatisk begynner alle med en privat konto. For å opprette en bedrift profil må du koble Instagram opp mot din Facebook bedrift side.

  1. Klikk på profil-ikonet som er nederst til høyre på skjermen.

  2. På toppen av skjermen, til høyre, åpner du menyen for profilen.

  3. Klikk deretter på innstillinger.

  4. Klikk på konto.

  5. Scroll deretter nedover helt til du ser det står "Bytt til profesjonell konto (Om du opprettet en profil med bedriften), eller "legg til en ny profesjonell konto" (Om du logget inn med din private konto). Klikk på den som passer deg. Følg stegene videre.

Du får nå et spørsmål om å koble opp mot en Facebook bedriftsside. Koble opp mot den aktuelle siden, og sett den som "offentlig".


4. Fyll inn generell informasjon om bedriften.


5. Bruk gjerne "bio" som et sted du kan publisere nyheter, lenker til produkter og tilbud.


6. Begynn å laste opp bilder i galleriet. Du kan bruke filter for å lage et mer spennende uttrykk, eller legge ut helt originale bilder. Du trenger ikke å være en profesjonell for å bruke Instagram eller fortelle spennende historier.


  • Trykk på krysset nederst på skjermen "add", og legg til bilder direkte fra galleriet på mobilen. Bruk relevante #hashtags for å drive kunder til bildene og for å skape interesse.

  • Du kan også laste opp "stories", som varer i kun 24 timer for å skape engasjement og aktivitet på profilen. Stories deles kun med dine følgere.

  • Bruk gjerne humor og vær kreativ.

  • Innlegg som oppfordrer til kommentarer og likes bidrar til å øke din tilstedeværelse på nett.


Har du noen spørsmål eller ønsker å sette bort deler av eller all markedsføringen til et eksternt firma. Ta kontakt. Vi produserer alt fra start til slutt. Eller les mer om våre tjenester her.