SEO står for Search Engine Optimization. Det er prosessen ved å gjøre forandringer på design, innhold og data på hjemmesiden for at den skal bli mer synlig i søkemotorer (Google). Når man optimaliserer siden for søk, kan man gratis øke synligheten i søkemotorer.
Eksempel
Du selger t-skjorter fra din nettbutikk - for å nå ut til kundene dine igjennom søk ønsker du at DIN butikk skal være synlig når en kunde søker etter t-skjorter på Google. Ved bruk av SEO kan du øke sjansene for at nettopp DIN butikk kommer øverst i søkeresultatene.
Prøv nå; søk på Google som om du er en kunde som er ute etter dine produkter.
Er du synlig?
Er du øverst i søkeresultatene? Er du i det hele tatt på de første 5 sidene?
Hvis ikke tenker du kanskje "hvordan skal jeg bli mer synlig?"
Det er nettopp her SEO kommer inn. Prosessen ved å bli mer synlig - optimaliseringen av din hjemmeside.
Det finnes mange programmer og applikasjoner som kan hjelpe deg på veien. Det finnes også mange firmaer som kan hjelpe deg. For å få best utbytte av hjemmesiden din, og for å øke salg og synlighet, er det viktig å bli sett. Jeg anbefaler derfor å kontakte et firma for å få et pristilbud på optimalisering av din hjemmeside. Vi kan det vi driver med, og optimaliserer sider effektivt med gode resultater daglig!
Men, det er enkle ting man kan gjøre selv. Ikke alt krever en utvikler eller designer om du har litt teknisk kunnskap og tid.
Innhold
Innhold er hovedessensen i søkemotoroptimalisering. Innholdet ditt burde basere seg på din kunnskap om din bedrift og dine produkter. Det er derfor viktig å finne gode nøkkelord som representerer deg. Neste steg er å fokusere på kvaliteten på innholdet. Skriv gode tekster som gir svar på det kundene dine ønsker å vite.
1. Tekst:
Teksten på hjemmesiden skal som nevnt ovenfor gi et godt svar på det kunden din søker etter på Google. Det vil si at du må skrive tekst av høy kvalitet, som hjelper kunden din å finne det beste svaret. Ta på deg kunden din sine sko, gå nøye igjennom hjemmesiden din og se godt etter om du svarer på de spørsmålene de måtte ha. Oversiktlig prising, produktinformasjon, adresse, kontaktinformasjon, beskrivelse av tjenestene, og tydelig oppsett.
2. Nøkkelord:
Nøkkelord er tricky og krever ofte en del analyse og testing. Men det er noen triks man kan bruke for å komme raskt i gang. Det gjelder å finne nøkkelord som kundene dine søker på relativt ofte, hvor konkurransen ikke er alt for høy. Prøv derfor å lage en sammensetning av ord hvor du kan legge til stedsnavn, eller en underkategori av det du selger.
Et gratis verktøy man kan bruke for å se hva folk søker etter er faktisk Google. Bruk Google sin egen søkemotor for å finne nye nøkkelord ved hjelp av Autocomplete, Relaterte søk og folk spør også om dette.
Her er et verktøy som kan hjelpe deg å finne gode nøkkelord.
3. Bilder/Media:
Se over alle bildene på hjemmesiden. Sjekk at filstørrelsen ikke er for stor. Et bilde på 750 x 750 px burde ikke være større enn 200kb. Hvis det er det, anbefaler jeg å komprimere bildene. I tillegg, sjekk at de har en beskrivende tittel og at "alt. tekst" er lagt inn.
Enkelt tips for å komprimere bilder er å laste de opp i et privat album på Facebook, for så å laste de ned igjen. Da vil Facebook automatisk komprimere bildene dine.
Teknisk SEO
Teknisk søkemotoroptimalisering er boosten du trenger for å komme et steg foran konkurrentene dine. Det inneholder tekniske justeringer som; sidestruktur, sidekart, HTTPS, responsiv, alt text, meta tags og sidehastighet.
1. Sidestruktur:
Sidestruktur er hvordan hjemmesiden din er utformet med tanke på brukervennlighet og design. Det er først å fremst viktigere enn noen gang at hjemmesiden din er responsiv. Det vil si at hjemmesiden din tilpasser seg alle skjermtyper, fra PC-monitor, ipad til mobil.
Det er også viktig at kundereisen på hjemmesiden din føles naturlig. At det er enkelt for kunden din å navigere, og finne frem. Et godt tips er å klikke seg igjennom siden ofte, og se etter forbedringer.
2. Overskrifter:
Overskrifter bestemmer hierarkiet på hjemmesiden din. Det vil si at hver side er bygget opp med tags i teksten, fra H1 - H6 og paragrafer. Overskriften for hovedtema på siden skal tagges med H1. Deles hovedtema opp i flere kategorier skal de tagges med H2, osv. Og gi riktig tag til overskriftene, hjelper Google å lese innholdet på siden din.
3. Sidekart
Husk å sende inn sidekart til Google Search Console om det ikke har blitt gjort. Du kan også oppdatere sidekartet ditt hos Google, om du har gjort store endringer på hjemmesiden, som Google ikke har registrert.
4. HTTPS
Det er overraskende mange som ikke har et SSL sertifikat på hjemmesiden. Dette får du inkludert ved hosting gjennom Wix eller Editor-X og kan kjøpes av domeneleverandør om du hoster andre steder. Sider med SSL-sertifikat får https:// i URLn i nettleseren, og forsikrer brukeren om at det er en sikker side. Uten et SSL-sertifikat kan man bli straffet av Google og rangere dårligere i søk.
5. Alt tekst
Alt tekst er beskrivelse av elementer som ikke har tekst. Det kan være illustrasjoner, video eller bilder som crawlers fra Google ikke har mulighet til å se. Med alt tekst, kan du forklare Google hva som vises på disse elementene. Alt tekst er også viktig for synshemmede slik at de kan forstå alt innholdet på siden din.
God alt tekst er forklarende og konkret.
6. Sidehastighet
Sidehastighet er en av de viktigste tekniske aspektene for SEO. Det er ingen som vil vente på en treg hjemmeside. Sjekk ut de gratis verktøyene her for å se hvordan din side presterer:
Digital bedriftsprofil
En digital bedriftsprofil er en side hvor du kan legge inn informasjon om din bedrift, og linke til hjemmesiden. Typiske sider hvor man oppretter en bedriftsprofil er:
1. Google Bedrift
Google Bedrift er en gratis tjeneste fra Google. Opprett en bruker for din bedrift med link til hjemmesiden.
Lurer du på hvordan? Se link HER
2. Facebook bedrift
Facebook har også en gratis tjeneste hvor man kan opprette en egen side for din bedrift.
Se hvordan du oppretter det HER
3. Nettkataloger
Nettkataloger er sider som 1881, Gulesider, 180, osv som lar deg legge inn informasjon om din bedrift og link til din hjemmeside. Alle disse sidene bidrar til økt synlighet, også på Google.
Backlink
Backlink tar deg fra en side til en annen. De har vært viktig for algoritmene i lang tid, og er fortsatt svært viktig i forhold til søkemotoroptimalisering. For å optimalisere backlinks, gjelder det å bli linket til sider som er høyt rangert og som har relevant innhold.
Snakk med samarbeidspartnere, lokale aviser og foreninger som har eller kan ha en tilknytning til din side. Desto flere som nevner din hjemmeside gjennom linker, jo større troverdighet får siden din, og øker sjansene for at du blir mer synlig både på Google og nett generelt.
Analyse
Analyse av hvordan du presterer gir et innblikk i hva som fungerer og hva som ikke fungerer. Ved å analysere resultatene av søkemotoroptimaliseringen, kan man ta bedre og mer oversiktlige valg for fremtiden. Noe av det du burde analysere er; nøkkelord, klikkfrekvens, lokasjon, hvordan de fant hjemmesiden din og hvilke sider de besøker mest.
Comments